Mosselen, onder andere.

4 maart 2010 - Picton, Nieuw-Zeeland

Dus waar waren we? Oh ja. Na het kiwi's plukken en het paspoort verliezen en het de week spenderen voor een vervanging, zijn we beland in het prachtige Whitianga. Een geweldig oord voor de strandganger, een iets wat minder ideaal oord voor de harde werker. Zoals die arme mensen in de mosselfabriek. Zoals ik.

Stel je voor, van half vier tot half een sta je in de mosselfabriek, die rotdingen te openen, goed of af te keuren, te verpakken of een geweldige variatie aan andere taken die één ding in gemeen hebben; mosselen. Het gaat zonder zeggen dat ik  de komende jaren die dingen niet meer wil zien. Maar goed, daar hoeven we nu geen zorgen om te maken, want we hebben *schok* geld (!)

En dat is het mooie. Naast de mosselfabriek werkte ik 's ochtends ~2 uur in het hostel waar ik verbleef voor gratis accomodatie en een fiets. Bedden opmaken, stofzuigen, schoonmaken, de hele hotemetoot. Maar goed het was beter dan over-/weekendwerk, alleen jammer van het slaapgebrek.

Dat waren de de afgelopen weken, veel leuke mensen ontmoet ook daar. Ook leuk dat ik van deze leuke mensen een gratis lift kreeg. Maar goed, weekend viel samen te vatten onder; slapen en strand. Dus dat was prachtig. Ja waarachtig.

Maar goed, de lift was naar Auckland, waar we 's avonds uit zijn gegaan en ik de volgende dag de bus richting Wellington heb gepakt. Eenmaal aangekomen in Wellington, 7 uur 's ochtends, ben ik eerst (na gebruikelijke onzin; hostel/supermarkt/VVV) naar de Botanische tuinen geweest. Vervolgens met wat gekke mensen gekke LoTR-dingen gedaan. Wat leuker zou zijn geweest als alle foto's up zouden te zijn te loaden maar het komt er op neer dat ik een briljante Sam ben. Gewoon locaties van de film opgezocht en scenes nagedaan. Kansloos, ja, humor, dat ook.

En de dag daarop met de ferry naar Picton. De rest van de dag regende het. De dag daarop wezen mountainbiken op de Queen Charlotte Track, wat niet minder geweldig dan levensgevaarlijk was. En je kon op iedere hoek te pletter vallen, dus het was behoorlijk geweldig ;p Prachtige omgeving, alleen jammer dat m'n camera kapot is... Dus jullie moeten het doen met briljante telefoon-fotos. Want ja, m'n camera was gevallen en toen ging ie niet meer aan. Met een beetje mazzel krijg ik nog wel kwaliteits foto's doorgespeeld van wat mensen die ik daar heb ontmoet maar daar ben ik niet zeker van. Afgelopen nacht wezen kamperen (je moet wel een tent opzetten en met een gasbrander je eten koken, maar het scheelt je 35 dollar) en vervolgens vandaag weer verder met mountainbiken. Nou heb ik daar wel wat ervaring mee in Nederland, maar dit was uitputtend dat wil je niet weten. En je staat constant op je remmen want anders vlieg je letterlijk de baan af. Stenen en wortels overal gezamelijk met een hoek van... soms wel ~45 graden? Dat gaat behoorlijk hard. Ik kan het zeker aanraden als - zoals men mij achteraf pas vertelde - een van de meest uitdagende tracks van NZ. Echter moet je wel vrij veel vertouwen hebben in je eigen mountainbike-kunde en stalen zenuwen hebben.

En morgen richting Abel Tasman, national park. Daar de hele wandeling doen; aka andere spieren wat meer zwaar belasten. Daarna misschien een ander nationaal park met een maori naam die ik vergeten ben. Vervolgens Frans Josef Glacier/Fox Glacier, wat waarschijnlijk een hoop berg beklimmen wordt. Dan kijken hoe duur Milborrow Sound is, maar zeker weten in Fiordenland kayakken. Daarna Queenstown en verder plannen.

En dat was het weer!

1. Ghislaine:
    4 maart 2010
    Ook al zijn ze gemaakt met een telefoon camera, die foto's zien er gewedig uit. *Is jaloers* LotR naspelen? Wie was Gollum?
  2. heidi:
    8 maart 2010
    Hoi Martijn,
    Mooie belevenissen en foto's.
    Niet slim om je schoonmaakkwaliteiten te noemen i.v.m. een eventuele thuiskomst deze maand. Maar als ik al je plannen voor de komende tijd hoor is het maar de vraag of je de datum haalt. Om over je reisbescheiden maar niet te spreken. Fijne tijd nog.
    Groeten, Heidi
  3. Bea van den Heuvel:
    14 maart 2010
    Hoi Martijn,
    Wat een avonturen zeg we hopen dat je volop genoten hebt! We hoorden dat je dinsdag vertrekt richting Nederland. Daarom willen je bij deze even een hele goede reis wensen en hopen dat je veilig thuiskomt.
    Groeten, Rene en Bea